Tanah Rizab Melayu berkurangan, negeri tak ganti

Tanah Rizab Melayu berkurangan, negeri tak ganti - Hallo sahabat TIMES NEWS MALAYSIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Tanah Rizab Melayu berkurangan, negeri tak ganti, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis Malaysia, Artikel Bisnis, Artikel Bola Sepak, Artikel Maklumat Terkini Mengenai Melaysia, Artikel Malaysia News, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Times News, Artikel Viral, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Tanah Rizab Melayu berkurangan, negeri tak ganti
link : Tanah Rizab Melayu berkurangan, negeri tak ganti

Baca juga


Tanah Rizab Melayu berkurangan, negeri tak ganti


PUTRAJAYA, 12 Zulkaedah 1438H, Sabtu – Unit Perancang Ekonomi (EPU) perlu membuat kajian jumlah keseluruhan Tanah Rizab Melayu yang masih ada ketika ini, kata Mantan Ketua Pengarah Jabatan Tanah dan Galian Persekutuan, Prof Datuk Dr Nik Mohd Zain Nik Yusof.
Ini kerana, katanya, terdapat Tanah Rizab Melayu yang telah dibatalkan oleh beberapa negeri.
“Masa saya jadi KSU dahulu, tugas saya adalah untuk memeriksa Tanah Rizab Melayu. Ada negeri-negeri tertentu yang tidak menggantikan tanah yang diambil.
“Walhal, mengikut Artikel 89(3)(C) Perlembagaan Malaysia menyatakan Tanah Rizab Melayu yang dibatalkan oleh Pihak Berkuasa Negeri (PBN) perlulah diganti dengan merizabkan satu kawasan yang sama luasnya sebagai Tanah Rizab Melayu,”
“Menteri Besar kata, pihaknya tiada nit untuk menggantikan tanah rizab kerana nilainya rendah. Justeru, saya cadangkan EPU untuk membuat kajian semula tentang Tanah Rizab Melayu ini,” katanya sewaktu membentangkan kertas kerja di Konvensyen Memperkukuh Pasak Negara: Ke Arah Wasiat Lebih Tersurat yang diadakan selama dua hari bermula hari ini di Hotel Marriott, Putrajaya, di sini.
Pada masa sama, beliau turut menggesa pihak terlibat untuk ada kemahuan politik bagi meningkatkan rasa kebertanggungjawaban menggunakan peruntukan yang sedia ada bagi menambah Tanah Rizab Melayu.
“Kita perlu ambil tindakan tertentu supaya rakyat Malaysia dapat merasai pembangunan yang saksama,” tegasnya.
Konvensyen ini adalah satu konvensyen anjuran Panel Perunding Perpaduan Ummah (PPPU), Majlis Dakwah Negara.
Ianya julung kali diadakan dengan hasrat membuka ruang wacana tentang peranan institusi diraja menurut yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan perundangan negara.
Konvensyen ini turut disertai beberapa pakar lain seperti Pengurus Besar Institut Kajian Strategik Islam Malaysia (IKSIM), Dr Mohd Fauzi Shaffie, Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Selangor (UIAM), Prof Madya Dr Shamrahayu Ab Aziz, Felo Utama Institut Kajian Etnik (KITA) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dato Dr Teo Kok Seong dan Pengerusi Lembaga Yayasan Amanah, Yayasan 1Malaysia, Dr Chandra Muzaffar. - ismaweb


Appear first on Times News Malaysia


Demikianlah Artikel Tanah Rizab Melayu berkurangan, negeri tak ganti

Sekianlah artikel Tanah Rizab Melayu berkurangan, negeri tak ganti kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Tanah Rizab Melayu berkurangan, negeri tak ganti dengan alamat link https://timesnewsmalaysia.blogspot.com/2017/08/tanah-rizab-melayu-berkurangan-negeri.html

Subscribe to receive free email updates: