Rakyat gagal bersatu jika BAHASA MELAYU DIABAIKAN

Rakyat gagal bersatu jika BAHASA MELAYU DIABAIKAN - Hallo sahabat TIMES NEWS MALAYSIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Rakyat gagal bersatu jika BAHASA MELAYU DIABAIKAN, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis Malaysia, Artikel Bisnis, Artikel Bola Sepak, Artikel Maklumat Terkini Mengenai Melaysia, Artikel Malaysia News, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Times News, Artikel Viral, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Rakyat gagal bersatu jika BAHASA MELAYU DIABAIKAN
link : Rakyat gagal bersatu jika BAHASA MELAYU DIABAIKAN

Baca juga


Rakyat gagal bersatu jika BAHASA MELAYU DIABAIKAN


PUTRAJAYA, 12 Zulkaedah 1438H, Sabtu – Bahasa Melayu perlu diangkat semula bagi menjadi alat penyatuan nasional rakyat di negara ini.
Felo Utama Institut Kajian Etnik (KITA) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dato Dr Teo Kok Seong berkata, pemilihan hanya satu bahasa iaitu bahasa Melayu sebagai bahasa negara perlu difahami dan dihayati dalam konteks Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan serta Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67.
Beliau berkata, rakyat Malaysia harus menggunakan bahasa Melayu selaku bahasa paling utama di negara ini pada setiap masa dan dalam kadar yang banyak selain bentuk yang bermutu.
“Penggunaan begini bukan sahaja untuk komunikasi rasmi, yakni dalam majlis rasmi atau formal tetapi juga untuk yang tidak rasmi, iaitu interaksi tidak formal sesama kenalan atas inisiatif sendiri,” katanya dalam kertas kerja di
Konvensyen Memperkukuh Pasak Negara: Ke Arah Wasiat Lebih Tersurat yang diadakan selama dua hari bermula hari ini di Hotel Marriott, Putrajaya, di sini.
Pun begitu, katanya, hakikat ini tidak disedari oleh banyak pihak, termasuklah golongan pemimpin.
“Seringkali juga para pemimpin melakukan perkara yang bertentangan dengannya. Antaranya tidak melibatkan bahasa negara semasa memupuk semangat kebangsaan dalam usaha pembentukan negara bangsa,” keluhnya.
Sehubungan itu, Kok Seong menegaskan, para pemimpin perlu berikhtiar bersungguh-sungguh untuk menggemblengkan satu ikatan kenegaraan mengenai hal ini dalam kalangan semua kaum di Malaysia.
“Bahasa Melayu adalah semangat yang tidak boleh sekali-kali dikesamping dalam negara ini. Ia kerana di dalamnya terdapat akal, ekspresi, emosi serta segala macam yang lain tentang nasionaliti Malaysia.
“Dengan semua ini, bahasa Melayu bukan sahaja unsur penting dalam nasionaliti Malaysia, ia sebenarnya juga nadi negara,” tegasnya. - ismaweb


Appear first on Times News Malaysia


Demikianlah Artikel Rakyat gagal bersatu jika BAHASA MELAYU DIABAIKAN

Sekianlah artikel Rakyat gagal bersatu jika BAHASA MELAYU DIABAIKAN kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Rakyat gagal bersatu jika BAHASA MELAYU DIABAIKAN dengan alamat link https://timesnewsmalaysia.blogspot.com/2017/08/rakyat-gagal-bersatu-jika-bahasa-melayu.html

Subscribe to receive free email updates: