Bendung 'Penipuan', Peniaga 'PM Tepi' Berdepan Penjara 5 Tahun !

Bendung 'Penipuan', Peniaga 'PM Tepi' Berdepan Penjara 5 Tahun ! - Hallo sahabat TIMES NEWS MALAYSIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Bendung 'Penipuan', Peniaga 'PM Tepi' Berdepan Penjara 5 Tahun !, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis Malaysia, Artikel Bisnis, Artikel Bola Sepak, Artikel Maklumat Terkini Mengenai Melaysia, Artikel Malaysia News, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Times News, Artikel Viral, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Bendung 'Penipuan', Peniaga 'PM Tepi' Berdepan Penjara 5 Tahun !
link : Bendung 'Penipuan', Peniaga 'PM Tepi' Berdepan Penjara 5 Tahun !

Baca juga


Bendung 'Penipuan', Peniaga 'PM Tepi' Berdepan Penjara 5 Tahun !

PETALING JAYA: Memandangkan membeli-belah secara atas talian semakin popular dalam kalangan rakyat Malaysia, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kepenggunaan (KPDNKK) memperkenalkan peraturan baharu bagi membendung penipuan terhadap pengguna.
KPDNKK menerusi kenyataan di Facebook hari ini berkata kebanyakan peniaga atas talian biasa menggunakan istilah “PM tepi” ketika berurusan dengan pelanggan. “PM tepi” bermaksud mesej peribadi (private message) secara peribadi.
“Mereka meminta pengguna menghubunginya melalui mesej peribadi jika ingin mendapatkan maklumat lanjut sesuatu produk.
“Mereka sebenarnya perlu memaparkan 8 keperluan atau maklumat yang disenarai mengikut Akta Perlindungan Pengguna 1999,” menurut kenyataan itu.
Paparan itu ialah nama penjual atau syarikat, harga perlu dibayar, nombor pendaftaran perniagaan serta maklumat untuk dihubungi.
Selain itu maklumat keterangan produk, kaedah pembayaran, terma dan syarat serta anggaran masa penghantaran juga perlu dipaparkan.
Menurut KPDNKK lagi, jika peniaga gagal berbuat demikian, mereka boleh disabitkan kesalahan di bawah Peraturan-peraturan Perlindungan Pengguna (Urus Niaga Perdagangan Elektronik) 2012, Akta Perlindungan Pengguna 1999.
Peniaga yang disabitkan kesalahan boleh dikenakan tindakan di bawah seksyen 145 iaitu denda tidak lebih RM50,000 atau penjara 3 tahun atau kedua-duanya bagi kesalahan pertama.
Bagi kesalahan ke-2 dan seterusnya didenda tidak lebih RM100,000 atau penjara lebih 5 tahun atau kedua-duanya.
Manakala perniagaan syarikat pula dikenakan denda RM100,000 bagi kesalahan pertama dan RM200,000 bagi kesalahan ke-2 dan seterusnya. #sumber


Appear first on Times News Malaysia


Demikianlah Artikel Bendung 'Penipuan', Peniaga 'PM Tepi' Berdepan Penjara 5 Tahun !

Sekianlah artikel Bendung 'Penipuan', Peniaga 'PM Tepi' Berdepan Penjara 5 Tahun ! kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Bendung 'Penipuan', Peniaga 'PM Tepi' Berdepan Penjara 5 Tahun ! dengan alamat link https://timesnewsmalaysia.blogspot.com/2017/08/bendung-penipuan-peniaga-pm-tepi.html

Subscribe to receive free email updates: