Selamatkan badak Sumatera isu global - Masidi Manjun

Selamatkan badak Sumatera isu global - Masidi Manjun - Hallo sahabat TIMES NEWS MALAYSIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Selamatkan badak Sumatera isu global - Masidi Manjun, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis Malaysia, Artikel Bisnis, Artikel Bola Sepak, Artikel Maklumat Terkini Mengenai Melaysia, Artikel Malaysia News, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Times News, Artikel Viral, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Selamatkan badak Sumatera isu global - Masidi Manjun
link : Selamatkan badak Sumatera isu global - Masidi Manjun

Baca juga


Selamatkan badak Sumatera isu global - Masidi Manjun

KOTA KINABALU: Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah Datuk Masidi Manjun menyeru masyarakat global untuk menangani isu menyelamatkan badak Sumatera daripada diancam kepupusan.

Berikutan kematian Puntung, satu daripada tiga badak Sumatera terakhir di Malaysia, menerusi kaedah suntikan eutanasia pada 4 Jun, beliau berkata walaupun spesies badak itu boleh didapati di Malaysia dan Indonesia, hakikatnya ia adalah spesies yang sudah jarang ditemui yang memerlukan kerjasama daripada seluruh dunia mencari pelan tindakan untuk memastikan kelangsungan hidup mamalia ini.

"Saya lebih suka mempercayai bahawa haiwan yang sudah jarang ditemui ini milik seluruh dunia dan saya fikir semua negara perlu tampil dengan pelan tindakan.

"Ia bukan setakat isu bagi Malaysia atau Indonesia. Saya fikir ia adalah isu global kerana spesies ini semakin berkurangan," katanya ketika ditemui pemberita pada majlis berbuka puasa anjuran kementerian beliau di sini Khamis malam.

Masidi berkata beliau juga gembira, apabila Malaysia dan Indonesia sehaluan, menjalin kerjasama untuk menyelamatkan spesies badak Sumatera ini dan berharap ada kemajuan substantif dalam kerjasama itu.

"Bagi saya, tidak kisah badak ini berada di Malaysia atau Indonesia. Hakikatnya haiwan hutan gergasi ini sudah semakin pupus," katanya.

Puntung mati menerusi kaedah suntikan eutanasia selepas menderita kanser sel skuamus atau kanser kulit, menyebabkan bengkak di pipi kirinya, yang akan membawa maut dengan atau tanpa rawatan.

Dalam perkembangan lain, Masidi berkata Kabinet negeri akan mengkaji mekanisme Cukai Pelancongan yang diluluskan Parlimen pada April dan implikasi pelaksanaannya ke atas industri pelancongan negeri.

Rata-rata pemain pelancongan telah menyatakan rasa tidak puas hati atas cukai baharu ini.

"Saya lebih suka mengambil perkara ini dari sudut positif dan saya pasti banyak perkara yang kita boleh bincangkan dengan kerajaan persekutuan (mengenai Cukai Pelancongan)," katanya.

Rang Undang-Undang Cukai Pelancongan 2017 bertujuan mengadakan peruntukan bagi pengenaan dan pemungutan cukai pelancongan ke atas mereka yang menginap di premis pelancongan di Malaysia, dibentangkan Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz dan diluluskan di Parlimen pada 6 April.

-- BERNAMA



✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2sZHgni

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!



Appear first on Times News Malaysia


Demikianlah Artikel Selamatkan badak Sumatera isu global - Masidi Manjun

Sekianlah artikel Selamatkan badak Sumatera isu global - Masidi Manjun kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Selamatkan badak Sumatera isu global - Masidi Manjun dengan alamat link https://timesnewsmalaysia.blogspot.com/2017/06/selamatkan-badak-sumatera-isu-global.html

Subscribe to receive free email updates: