Elakkan 6 Makanan Yang Buat Anda Jadi Letih dan Ngantuk

Elakkan 6 Makanan Yang Buat Anda Jadi Letih dan Ngantuk - Hallo sahabat TIMES NEWS MALAYSIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Elakkan 6 Makanan Yang Buat Anda Jadi Letih dan Ngantuk, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis Malaysia, Artikel Bisnis, Artikel Bola Sepak, Artikel Maklumat Terkini Mengenai Melaysia, Artikel Malaysia News, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Times News, Artikel Viral, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Elakkan 6 Makanan Yang Buat Anda Jadi Letih dan Ngantuk
link : Elakkan 6 Makanan Yang Buat Anda Jadi Letih dan Ngantuk

Baca juga


Elakkan 6 Makanan Yang Buat Anda Jadi Letih dan Ngantuk

Elakkan, 6 Makanan Yang Buat Anda Jadi Letih & Ngantuk

Cara pemakanan sebenarnya sedikit sebanyak akan mempengaruhi tabiat tidur seseorang.
Namun untuk pengetahuan anda, walaupun makanan adalah suatu keperluan yang bisa meningkatkan tenaga yang diperlukan tubuh, ternyata ada beberapa jenis makanan akan menjadikan anda letih.


Lihat6jenis makanan yang Wanista senaraikan.

#1Buah Ceri

Ceri adalah sumber melatonin semula jadi, iaitu sejenis hormon untuk memulihkan kualiti tidur seseorang. Jadi, jika anda mahu makan ceri, pastikan anda memakannya sebelum tidur dan bukannya ketika makan tengah hari di pejabat. Okay?

Jika anda mempunyai masalah tidur (insomnia), ada baiknya juga anda amalkan memakan ceri secara kerap kerana ia dapat membantu untuk mengembalikan waktu tidur yang lena.

#2Pasta

Ya! Karbohidrat memang berkhasiat sebagai pembekal tenaga kepada tubuh. Sebaik sahaja anda memakan sumber makanan karbohidrat, ia akan melonjakkan tekanan gula dalam darah.

Setelah beberapa ketika selepas ia hadam, kadar insulin dalam tubuh akan jatuh menyebabkan seseorang ngantuk atau letih.

#3Roti Putih

Sama seperti pasta, roti putih juga merupakan sumber karbohidrat yang sering diambil ketika waktu sarapan. Oleh itu jaga-jaga kerana ia akan buatkan tubuh anda menjadi letih nanti.

Ini kerana roti putih adalah sejenis sumber karbohidrat yang diproses. Tidak pula dengan roti bijirin penuh. Mungkin anda boleh gantikan roti putih dengan roti oatmeal selepas ini.

#4Sayur Salad (Lettuce)

Percaya atau tidak, salad bisa memberi kesan kepada otak anda sama seperti opioids. Ia mengandungi sejenis pelali digelar lactucin, yang sering digunakan ke atas tikus kajian untuk menenangkan serta mengurangkan kesakitan binatang tersebut.

#5Pisang

Pisang kaya dengan kandungan potassium yang dapat bantu menggalakkan fungsi saraf serta kesihatan jantung. Namun begitu, ia juga tinggi dengan kandungan magnesium iaitu sejenis keperluan yang dibutuhkan oleh badan manusia bantu melancarkan proses tidur.

Mark Hyman, Pengasas UltraWellness Center menggelar magnesium sebagai relaxation mineral. Jadi, kalau anda susah hendak tidur malam, cuba amal makan pisang.

#6Coklat Gelap

Maaf para penggemar coklat gelap sekalian. Meskipun coklat gelap mengandungi kafien, dalam masa yang sama ia turut mempunyai sumber serotonin iaitu sejenis pemancar neuro yang bisa menenangkan seseorang.

Yang menariknya, hanya coklat susu tidak mengandungi sumber serotonin! Ia akan buat anda lebihbertenaga. Yay!

Sumber : wanista.com

Sumber: islamituindah



✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2sZGWoj

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!



Appear first on Times News Malaysia


Demikianlah Artikel Elakkan 6 Makanan Yang Buat Anda Jadi Letih dan Ngantuk

Sekianlah artikel Elakkan 6 Makanan Yang Buat Anda Jadi Letih dan Ngantuk kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Elakkan 6 Makanan Yang Buat Anda Jadi Letih dan Ngantuk dengan alamat link https://timesnewsmalaysia.blogspot.com/2017/06/elakkan-6-makanan-yang-buat-anda-jadi.html

Subscribe to receive free email updates: