Upacara "Angkat Sumpah" Tan Sri Raus Sharif Di Adakan Malam Ini !

Upacara "Angkat Sumpah" Tan Sri Raus Sharif Di Adakan Malam Ini ! - Hallo sahabat TIMES NEWS MALAYSIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Upacara "Angkat Sumpah" Tan Sri Raus Sharif Di Adakan Malam Ini !, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis Malaysia, Artikel Bisnis, Artikel Bola Sepak, Artikel Maklumat Terkini Mengenai Melaysia, Artikel Malaysia News, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Times News, Artikel Viral, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Upacara "Angkat Sumpah" Tan Sri Raus Sharif Di Adakan Malam Ini !
link : Upacara "Angkat Sumpah" Tan Sri Raus Sharif Di Adakan Malam Ini !

Baca juga


Upacara "Angkat Sumpah" Tan Sri Raus Sharif Di Adakan Malam Ini !

PETALING JAYA: Tan Sri Raus Sharif yang jawatannya sebagai Ketua Hakim Negara berakhir malam tadi akan mengangkat sumpah secara rasmi malam ini sebagai hakim tambahan untuk kekal sebagai hakim tertinggi negara, menurut kenyataan media kerajaan.
Ia sehari selepas Badan Peguam mengumumkan akan mencabar keputusan pelanjutan jawatannya dan juga Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin sebagai hakim tambahan.
Tempoh perkhidmatan Raus adalah untuk 3 tahun lagi mulai hari ini sementara Zulkefli akan kekal di jawatannya untuk 2 tahun lagi mulai 28 September. Raus bersara semalam sementara Zulkefli pada 27 September selepas mencapai umur bersara wajib.
Upacara angkat sumpah akan berlangsung 10.00 malam ini di Istana Negara.
Pelantikan Raus dan Zulkefli terpaut kontroversi berikutan bantahan dari pengamal undang-undang, yang mengatakan tidak ada hakim Mahkamah Persekutuan yang boleh kekal selepas mencapai umur 66 tahun dan 6 bulan.
Bekas ketua hakim Tun Arifin Zakaria berkata beliau mencadangkan nama Raus dan Zulkefli kepada Yang di-Pertuan Agong pada 30 Mac, pada hari terakhir persaraannya.
Hakim tambahan Mahkamah Persekutuan akan mengangkat sumpah di depan ketua hakim atau hakim paling kanan berikutnya jika ketua hakim negara tidak hadir, seperti diperuntukkan di bawah Perkara 124 (4) Perlembagaan Persekutuan.
Oleh kerana kerajaan membenarkan Raus meneruskan kedudukannya sebagai ketua hakim negara, Agong perlu menyerahkan watikah pelantikan sebelum Raus mengangkat sumpah.
Semalam, satu mesyuarat agung luar biasa (EGM) diadakan oleh Malaysian Bar berkata ia akan memfailkan saman untuk mencabar pelantikan “tidak berperlembagaan” Raus dan Zulkefli.
EGM juga memutuskan untuk memboikot semua acara sosial yang melibatkan kedua-dua mereka.
Semalam, pemimpin pembangkang menyerahkan memorandum kepada Agong memohon campur tangan menghalang pelantikan semula Raus dan Zulkefli, yang didakwa tidak berperlembagaan. #sumber


Appear first on Times News Malaysia


Demikianlah Artikel Upacara "Angkat Sumpah" Tan Sri Raus Sharif Di Adakan Malam Ini !

Sekianlah artikel Upacara "Angkat Sumpah" Tan Sri Raus Sharif Di Adakan Malam Ini ! kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Upacara "Angkat Sumpah" Tan Sri Raus Sharif Di Adakan Malam Ini ! dengan alamat link https://timesnewsmalaysia.blogspot.com/2017/08/upacara-angkat-sumpah-tan-sri-raus.html

Subscribe to receive free email updates: