Putrajaya bentang semula pindaan Akta Perkahwinan, tiada peruntukan baru mengenai agama anak

Putrajaya bentang semula pindaan Akta Perkahwinan, tiada peruntukan baru mengenai agama anak - Hallo sahabat TIMES NEWS MALAYSIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Putrajaya bentang semula pindaan Akta Perkahwinan, tiada peruntukan baru mengenai agama anak, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis Malaysia, Artikel Bisnis, Artikel Bola Sepak, Artikel Maklumat Terkini Mengenai Melaysia, Artikel Malaysia News, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Times News, Artikel Viral, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Putrajaya bentang semula pindaan Akta Perkahwinan, tiada peruntukan baru mengenai agama anak
link : Putrajaya bentang semula pindaan Akta Perkahwinan, tiada peruntukan baru mengenai agama anak

Baca juga


Putrajaya bentang semula pindaan Akta Perkahwinan, tiada peruntukan baru mengenai agama anak

ANTARAPOS.COM

Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Putrajaya menggugurkan peruntukan kontroversi yang mengekalkan agama anak sekiranya ibu bapa memeluk agama lain melalui satu cadangan pindaan baru terhadap Akta Membaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Perceraian) di Dewan Rakyat esok.
 
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Azalina Othman berkata rang undang-undang pindaan sebelum ini ditarik balik hari ini sebelum sesi soal jawab bermula.
 
Azalina dalam satu kenyataan menjelaskan cadangan pindaan baru itu akan mengecualikan peruntukan Klausa 88A yang menyatakan agama anak terlibat kekal biarpun salah seorang atau kedua-dua ibu bapanya memeluk agama lain.
 
"Penarikan balik RUU yang dibentangkan pada November itu dibuat supaya tidak berlaku percanggahan dalam mana-mana peruntukan Perlembagaan Persekutuan.
 
"Langkah itu juga diambil selaras prinsip doktrin stare decisis (terikat dengan keputusan mahkamah lebih tinggi) yang mana keputusan mahkamah tertinggi mengenai pentafsiran Fasal (4) Perkara 12 adalah terikat," katanya dalam kenyataan media yang dikeluarkan di Kuala Lumpur hari ini.
 
Peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan itu menyebut agama seseorang di bawah umur 18 tahun harus ditentukan oleh ibu bapa atau penjaga.
 
“Sehubungan itu, kerajaan berharap semua pihak mengambil perkara ini secara positif demi memelihara prinsip kemajmukan bangsa dan agama dalam kalangan rakyat di negara ini.
 
"Semua pihak diharap menyokong RUU baharu ini dan tidak mempolitikkan isu berkenaan," katanya.
 
 


Appear first on Times News Malaysia


Demikianlah Artikel Putrajaya bentang semula pindaan Akta Perkahwinan, tiada peruntukan baru mengenai agama anak

Sekianlah artikel Putrajaya bentang semula pindaan Akta Perkahwinan, tiada peruntukan baru mengenai agama anak kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Putrajaya bentang semula pindaan Akta Perkahwinan, tiada peruntukan baru mengenai agama anak dengan alamat link https://timesnewsmalaysia.blogspot.com/2017/08/putrajaya-bentang-semula-pindaan-akta.html

Subscribe to receive free email updates: