Memang Tidak Penting Bahasa Melayu Bagi Kamu yang Tidak Cintakan Negara

Memang Tidak Penting Bahasa Melayu Bagi Kamu yang Tidak Cintakan Negara - Hallo sahabat TIMES NEWS MALAYSIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Memang Tidak Penting Bahasa Melayu Bagi Kamu yang Tidak Cintakan Negara, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis Malaysia, Artikel Bisnis, Artikel Bola Sepak, Artikel Maklumat Terkini Mengenai Melaysia, Artikel Malaysia News, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Times News, Artikel Viral, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Memang Tidak Penting Bahasa Melayu Bagi Kamu yang Tidak Cintakan Negara
link : Memang Tidak Penting Bahasa Melayu Bagi Kamu yang Tidak Cintakan Negara

Baca juga


Memang Tidak Penting Bahasa Melayu Bagi Kamu yang Tidak Cintakan Negara

A KADIR JASIN
TENTU ada orang akan mengatakan bahawa isu penggunaan bahasa Cina (Mandarin) yang begitu ketara di upacara pecah tanah Projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) di Pahang baru-baru ini sengaja diperbesar-besarkan.

Seperti yang umum sudah tahu melalui media massa, terutama media sosial, Mandarin digunakan secara meluas dalam bentuk lisan dan tulisan pada majlis itu bersebelahan dengan bahasa Melayu. Bahasa Inggeris pun tidak begitu menonjol.

Memanglah isu itu remeh kalau kita tidak peduli mengenai kedaulatan negara atau tidak faham ertinya. Antara komponen penting menyokong kedaulatan negara kita  yang merdeka adalah bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

Tak tahulah saya mungkin sudah ada orang di Malaysia ini, sama ada warganegara atau pendatang, yang tidak lagi berasa perlu menghormati bahasa kebangsaan. Saya tak terkejut kalau ada orang macam itu.

Sekalipun kita mengakui bahawa majlis itu menggabungkan Malaysia dan China dan bahasa kedua-dua buah negara perlu diberi tempat, namun ia tidak sepatutnya dijadikan alasan untuk menonjolkan Mandarin seolah-olah ia setaraf dengan bahasa Melayu.

Namun begitu saya sedikit pun tidak hairan berlakunya perkara tersebut kerana beberapa sebab. Antaranya,  tidak ada lagi pejuang tulen bahasa yang tahu dan terbabit dengan perjuangan menjadikan bahasa Melayu bahasa kebangsaan.

Di peringkat pelaksanaan pula, badan-badan kerajaan yang diberi amanah memartabatkan dan melindungi bahasa Melayu tidak cukup gigih menjalankan tugas. Saya rasa sama ada mereka tidak ambil berat tugas  atau mereka menderita kompleks rendah diri.

Kita tahulah  upacara  pecah tanah itu sangat penting bagi sesetengah pihak dan mereka hendak memberi muka kepada China kerana negara itu meminjamkan RM55 bilion bagi melaksanakan projek tersebut. Tetapi matlamat itu pastinya boleh dicapai tanpa merendahkan mar-tabat bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

Dari aspek komunikasi dan propaganda, apa yang berlaku pada majlis itu tidaklah menguntungkan pihak terlibat. Sebaliknya panji-panji, sepanduk dan penghebahan dalam bahasa Mandarin mengalih perhatian khalayak daripada matlamat asal.

Melainkan kita bangang, kita tentu tahu wujudnya sensitiviti dalam kalangan sebahagian besar masyarakat kita terhadap kemunculan China sebagai kuasa ekonomi yang dominan di Malaysia.

Sebuah analisis dalam akhbar South China Morning Post (SCMP) mengatakan hutang dan pelaburan China di Malaysia boleh mempengaruhi hasil pilihan raya umum (PRU) akan datang.

Akhbar berbahasa Inggeris Hong Kong itu berkata, syarikat-syarikat milik negara dan swasta China kini terlibat memberi pinjaman, melabur dan melaksanakan projek bernilai RM400 bilion di Malaysia.

Ia meramalkan bahawa pergantungan Malaysia yang semakin besar kepada China akan memberi kesan terhadap politik negara kita, khususnya kepada PRU.

Analisis SCMP itu selari dengan kenyataan-kenyataan yang dibuat oleh sesetengah pemimpin kerajaan Malaysia yang menguar-uarkan ECRL, khususnya dan kerjasama dengan China amnya sebagai kejayaan besar.

Yang lebih memeranjatkan dan menimbulkan tanda tanya mengenai pendirian dan niat sebenar China terhadap Malaysia adalah tawaran pinjaman murah untuk membeli sistem peluru berpandu buatan China.

Sumber-sumber yang dipetik oleh portal berita Malaysian Insight mengatakan tawaran China itu dibuat melalui wakil Presiden Xi Jinping ke majlis pecah tanah ECRL. Khabarnya China bersedia menawarkan pinjaman faedah rendah 50 tahun untuk membeli senjata tersebut.

Soalnya siapakah yang hendak kita tembak dengan peluru ber-pandu itu? Sekalipun tidak ada siapa yang hendak kita tembak, namun tawaran China itu pasti akan mencetuskan reaksi negatif daripada negara-negara jiran seperti Singapura, Indonesia, Vietnam dan India yang semuanya tidak begitu mempercayai China.

Dalam keadaan di mana China sedang secara cergas dan terbuka meluaskan pengaruh politik, ekonomi dan ketenteraannya, adalah amat baik bagi kita berhati-hati dan berwaspada supaya tidak timbul anggapan dan tanggapan bahawa kita tidak peduli lagi kepada isu-isu berkaitan kebebasan dan kedaulatan.

Lebih-lebih lagi dengan anggapan dan tanggapan bahawa kita kini terlalu bergantung dan menyerah kepada sebuah kuasa luar dan tidak peduli lagi kepada dasar berkecuali yang diasaskan oleh Almarhum Tun Abdul Razak Hussein.
Pisang berbuah dua kali petani untung, tetapi kalau hutang kita yang begitu besar dengan China bertukar menjadi amalan padi kunca moden, kita akan rugi. Kita akan selama-lamanya tunduk kepada China seperti Raja-raja Melayu silam yang menghantar bunga emas kepada Raja China. 

Wallahuaklam.


Appear first on Times News Malaysia


Demikianlah Artikel Memang Tidak Penting Bahasa Melayu Bagi Kamu yang Tidak Cintakan Negara

Sekianlah artikel Memang Tidak Penting Bahasa Melayu Bagi Kamu yang Tidak Cintakan Negara kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Memang Tidak Penting Bahasa Melayu Bagi Kamu yang Tidak Cintakan Negara dengan alamat link https://timesnewsmalaysia.blogspot.com/2017/08/memang-tidak-penting-bahasa-melayu-bagi.html

Subscribe to receive free email updates: