Wahai Suami Berlaku Adillah Terhadap Isteri,‘Harus’ Untuk Isteri Tinggalkan Suami Yang Memberi Ancaman -Mufti

Wahai Suami Berlaku Adillah Terhadap Isteri,‘Harus’ Untuk Isteri Tinggalkan Suami Yang Memberi Ancaman -Mufti - Hallo sahabat TIMES NEWS MALAYSIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Wahai Suami Berlaku Adillah Terhadap Isteri,‘Harus’ Untuk Isteri Tinggalkan Suami Yang Memberi Ancaman -Mufti, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis Malaysia, Artikel Bisnis, Artikel Bola Sepak, Artikel Maklumat Terkini Mengenai Melaysia, Artikel Malaysia News, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Times News, Artikel Viral, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Wahai Suami Berlaku Adillah Terhadap Isteri,‘Harus’ Untuk Isteri Tinggalkan Suami Yang Memberi Ancaman -Mufti
link : Wahai Suami Berlaku Adillah Terhadap Isteri,‘Harus’ Untuk Isteri Tinggalkan Suami Yang Memberi Ancaman -Mufti

Baca juga


Wahai Suami Berlaku Adillah Terhadap Isteri,‘Harus’ Untuk Isteri Tinggalkan Suami Yang Memberi Ancaman -Mufti


Ramai yang tidak jelas berkenaan hak isteri dalam rumah tangga. Justeru untuk pengetahuan semua seperti yang diperjelaskan oleh Mufti, hukum isteri meninggalkan suaminya kerana ancaman dan penderaan termasuklah keganasan domestik adalah jatuh pada hukum harus.

Hal yang demikian telah diputuskan pada Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis Kali Ke-24 dan 25/2016 pada Disember lepas sekaligus diluluskan oleh Majlis Agama Islam Perlis (MAIPs), kelmarin.

Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin, berkata dalam kalangan masyarakat terdapat isteri yang begitu taat sehingga apabila dia dipukul, anaknya diseksa suami tetapi tidak melarikan diri kerana takut dianggap nusyuz.

“Pada asalnya Islam tidak membenarkan isteri keluar dari rumah melainkan mendapat kebenaran suami.

“Namun jika isteri pada tanggapan yang kuat merasakan agama, diri, kehormatan, keluarga atau pun hartanya berada dalam keadaan bahaya yang diiktiraf syarak, maka isteri diharuskan keluar sekalipun tanpa keizinan suami,” katanya di sini, semalam.

Katanya lagi, terlalu banyak pandangan yang mengelirukan hari ini mengatakan isteri tetap kena taat pada suami membuatkan ramai wanita jadi takut dan ragu-ragu untuk mencari jalan penyelesaian serta perlindungan yang bertepatan demi membela nasib mereka.


“Isteri diharuskan keluar tanpa izin selepas mendapati tiada penyelesaian serta suami gagal menunaikan tanggungjawab menyediakan tempat tinggal yang selamat dan atau nafkah yang mencukupi.

“Ia tidak dikira nusyuz sehingga suami dapat menunaikan tanggungjawabnya,” katanya.

Sumber:Wanista



✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2s4ChnO

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!



Appear first on Times News Malaysia


Demikianlah Artikel Wahai Suami Berlaku Adillah Terhadap Isteri,‘Harus’ Untuk Isteri Tinggalkan Suami Yang Memberi Ancaman -Mufti

Sekianlah artikel Wahai Suami Berlaku Adillah Terhadap Isteri,‘Harus’ Untuk Isteri Tinggalkan Suami Yang Memberi Ancaman -Mufti kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Wahai Suami Berlaku Adillah Terhadap Isteri,‘Harus’ Untuk Isteri Tinggalkan Suami Yang Memberi Ancaman -Mufti dengan alamat link https://timesnewsmalaysia.blogspot.com/2017/06/wahai-suami-berlaku-adillah-terhadap.html

Subscribe to receive free email updates: