Elak Membazir Di Bulan Ramadan, Minta Najib Razak

Elak Membazir Di Bulan Ramadan, Minta Najib Razak - Hallo sahabat TIMES NEWS MALAYSIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Elak Membazir Di Bulan Ramadan, Minta Najib Razak, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis Malaysia, Artikel Bisnis, Artikel Bola Sepak, Artikel Maklumat Terkini Mengenai Melaysia, Artikel Malaysia News, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Times News, Artikel Viral, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Elak Membazir Di Bulan Ramadan, Minta Najib Razak
link : Elak Membazir Di Bulan Ramadan, Minta Najib Razak

Baca juga


Elak Membazir Di Bulan Ramadan, Minta Najib Razak




Dalam kemeriahan Ramadan dan tidak lama lagi Syawal, kita sering terlupa bahawa kita telah melakukan pembaziran. Ironi sekali apabila Ramadan yang dikatakan sebagai bulan kita mengekang hawa nafsu bertukar menjadi bulan yang mana kita membazir seolah-olah menjadi kebiasaan. Ingatlah bahawa Ramadan sepatutnya membantu mendidik kita untuk bersikap sederhana dan berjimat-cermat.

Allah SWT dalam Surah Al-Isra’ ayat 27, telah berfirman dan mengingatkan kita untuk tidak terjebak dalam perkara-perkara yang boleh menjurus kepada pembaziran:

“Sesungguhnya orang-orang yang boros itu adalah saudara-saudara Syaitan, sedang Syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada Tuhannya.”

Malangnya, fenomena yang sering kita saksikan di bulan Ramadan adalah pembaziran makanan itu sendiri. Perasaan lapar dan dahaga pada saat berpuasa membuatkan kita rambang mata serta tidak kisah untuk memperuntukkan perbelanjaan yang tinggi bagi menyedia atau membeli juadah buka puasa sama ada di kedai-kedai atau di bazar-bazar. Mengikut statistik juga, setiap tahun pada bulan Ramadan, rakyat kita dianggar membuang 270,000 tan makanan yang tidak diusik dan jika disusun longgakan makanan tersebut, ia bersamaan dengan ketinggian 30 buah bangunan KLCC.

Ini adalah perkara yang amat membimbangkan, kerana kita bagaikan tidak kisah untuk membuang makanan yang masih tidak diusik walau pada masa yang sama ada antara kita yang masih mengalami kesempitan hidup.

Justeru, saya harap dalam menghampiri 10 malam terakhir Ramadan ini, terapkanlah disiplin dalam berbelanja. Belanjalah mengikut keperluan dan bukan mengikut hawa nafsu dan marilah kita sama-sama mengambil peluang untuk mendidik jiwa agar dijauhkan daripada segala bentuk pembaziran yang merugikan. Insya-Allah.



Oleh : Najib Razak

✍ Sumber Pautan : ☕ KAKI PALU

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2svSFin

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!



Appear first on Times News Malaysia


Demikianlah Artikel Elak Membazir Di Bulan Ramadan, Minta Najib Razak

Sekianlah artikel Elak Membazir Di Bulan Ramadan, Minta Najib Razak kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Elak Membazir Di Bulan Ramadan, Minta Najib Razak dengan alamat link https://timesnewsmalaysia.blogspot.com/2017/06/elak-membazir-di-bulan-ramadan-minta.html

Subscribe to receive free email updates: