Awas! Sri Lanka Bakal Jadi Rohingya!

Awas! Sri Lanka Bakal Jadi Rohingya! - Hallo sahabat TIMES NEWS MALAYSIA, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Awas! Sri Lanka Bakal Jadi Rohingya!, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis Malaysia, Artikel Bisnis, Artikel Bola Sepak, Artikel Maklumat Terkini Mengenai Melaysia, Artikel Malaysia News, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Times News, Artikel Viral, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Awas! Sri Lanka Bakal Jadi Rohingya!
link : Awas! Sri Lanka Bakal Jadi Rohingya!

Baca juga


Awas! Sri Lanka Bakal Jadi Rohingya!



SEJAK tiga dekad lalu, Sri Lanka menjadi perhatian dunia kerana krisis berpanjangan antara gerila Tamil Eelam dan Tentera Kerajaan. Isu perang sivil berikutan tindakan pejuang minoriti Hindu menuntut wilayah pentadbiran autonomi.

Krisis ini membabitkan ratusan siri pertempuran bersenjata, berpanjangan sejak 1983 dan dianggarkan 100 ribu orang maut.

Namun kini, Sri Lanka mencetuskan perhatian dunia berikutan insiden pembakaran masjid dan premis perniagaan milik penduduk Islam. Insiden ini dibimbangi berlarutan dan mencetuskan krisis tekanan keganasan terhadap minoriti Islam.

Minoriti Islam adalah populasi ketiga terbesar dengan mewakili 10 peratus penduduk Sri Lanka. Majoriti rakyat Sri Lanka ialah Buddha dengan 70 peratus, manakala Kristian sekitar tujuh peratus.

Keseluruhan populasi Sri Lanka ialah 21 juta orang.

Di Colombo semalam, pihak berkuasa Sri Lanka menahan seorang anggota polis dan seorang sami Buddha yang dituduh mengetuai kumpulan pelampau membakar masjid dan kedai buku milik penduduk Islam di sini.

Timbalan Ketua Polis, Priyantha Jayakody berkata, rakaman kamera menunjukkan suspek bersama dua orang lagi membakar beberapa bangunan di Panadura pinggir ibu kota.

“Mereka ditahan selepas rakaman CCTV menunjukkan mereka sedang membakar masjid dan sebuah kedai buku milik seorang penduduk Muslim di Panadura bulan lalu,” kata Jayakody kepada pemberita di sini.

Menurutnya, konstabel polis itu dituduh mencetuskan ketegangan kaum dan agama dan penangkapannya adalah usaha membendung keganasan di negara ini.

Keempat-empat tertuduh adalah rakan rapat Galagodaatte Gnanasara, pertubuhan yang dianggotai pelampau Buddha yang mengetuai kumpulan radikal dan terbabit dalam serangan membakar premis perniagaan Islam, tanah perkuburan dan masjid.

Tragedi di Sri Lanka mengingatkan umat Islam mengenai krisis di Arakan, Myanmar. Pada 2012, satu serangan extrimis Buddha mengorban 10 penduduk Islam dan akhirnya mencetuskan krisis penghapusan etnik.

Penduduk Islam di Arakan diserang dan dihalau keluar dari wilayah yang didiami sejak 1766.

Melalui Perlembagaan 1984, hanya 130 suku diterima sebagai warganegara. Kerajaan Myanmar tidak mengiktiraf suku Rohingya sebagai rakyat negara itu. Selain itu dilarang menyertai pilihanraya.

Sejak krisis lima tahun lalu, 800 ribu penduduk Islam meninggalkan Arakan dan berlindung di kem-kem sementara. Lebih setengah juta menyeberang masuk ke Thailand dan 100 ribu dilaporkan berada di sempadan Bangladesh.

Hingga kini, walaupun ribuan umat Islam mati dibunuh dan kehilangan tempat tinggal, Kerajaan Myanmar menafikan kejadian ini sebagai jenayah penghapusan etnik.

Media antarabangsa mendedahkan, berdasarkan maklukat pelarian Rohingya, Tentera Myanmar dan penduduk Buddha separa tentera bertindak membakar rumah, merogol wanita dan membunuh penduduk Islam.

Menurut PBB, lebih 1000 penduduk Islam dibunuh sejak krisis bermula lima tahun lalu.

Pada Disember 2016, Malaysia memulakan langkah mengkritik sikap Myanmar yang dilihat tidak bertindak menghalang krisis pembunuhan etnik ini.

Hingga kini, Myanmar juga menolak campur tangan PBB dengan tidak membenarkan pasukan peninjau kemanusiaan PBB memasuki wilayah bergolak bagi tujuan penyiasatan dan akses maklumat.

Setakat Disember 2016, lebih 160 ribu penduduk Rohingya menjadi pelarian di Malaysia.

Semoga Ramadan ini tidak mencetuskan kemarahan umat Islam di seluruh dunia berikutan kejadian di Colombo dan kita berharap kerajaan Sri Lanka segera membendung keganasan terhadap umat Islam. – MYNEWSHUB.CC


✍ Sumber Pautan : ☕ SARAWAKIANA

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2sIZ0Ht

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!




Appear first on Times News Malaysia


Demikianlah Artikel Awas! Sri Lanka Bakal Jadi Rohingya!

Sekianlah artikel Awas! Sri Lanka Bakal Jadi Rohingya! kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Awas! Sri Lanka Bakal Jadi Rohingya! dengan alamat link https://timesnewsmalaysia.blogspot.com/2017/06/awas-sri-lanka-bakal-jadi-rohingya_19.html

Subscribe to receive free email updates: